Kungligt bröllop



Såhär står det i aftonbladet angående kronprinsessan Victorias och Daniels bröllop:




Inte fattiga
Ulla Andersson (V) ser saken ur ett annat perspektiv och menar att kungahuset har tillräckligt med pengar. – Jag tror inte det är någon fattig familj, precis. De har ju en hel del skattemedel till sitt förfogande varje år, och jag tror nog att de klarar sig med de summor de faktiskt har fått genom åren. Och visst har kungen en välfylld skattkista. 296 miljoner kronor hade han i förmögenhet enligt 2007 års taxeringsuppgifter, har Aftonbladet tidigare rapporterat. Dessutom tillkommer apanage till kungen och Victoria. Förra året uppgick summan till 110 miljoner kronor.

Protestvåg på Facebook

Frågan är hur svenska folket ser på saken. På Facebook har flera grupper redan startats i protest mot kronprinsessans bröllop som kan bli kostsamt för skattebetalarna. Gruppen "Vägra betala Victorias bröllop" har cirka 3 500 medlemmar. – Dom kan betala sitt bröllop själva... Inte var det nån som betalade mitt, skriver en medlem. Andra tar upp finanskrisen och anser att skattepengarna borde gå till viktigare ändamål. – Kul att typ halva Sverige varslar/ blir varslade och så får man stå och betala sånt här skit, skriver en annan medlem.




Dom uppskattar även att hela kalaset kommer gå på kring 10 miljoner kronor. Visst det är ett kungligt bröllop och det är väl klart att det ska vara flott, men asså måste det vara så våldsamt påkostat? Sen håller jag med dem på facebook, skattebetalarna ska inte behöva kosta på sig deras bröllop, dom har väl för fan råd att själva betala sitt bröllop! Jag tycker det är helt sinnesrubbat att det ens diskuteras om att skattebetalarna ska behöva betala för deras bröllop. Vafan vi vanliga svensson får ju betala för våra egna bröllop. Men visst om skattebetalarna ska betala för deras bröllp då kan ju dom sen betala för skattebetalarnas bröllop hädanefter. Sen håller jag med om att man ska ha finanskrisen i tankarna också, jag menar seriöst, det finns väl viktigare saker att lägga pengar på än deras bröllop som dom egentligen har råd att betala för själva? Och hur ska deras bröllop gynna oss svenskar egentligen? På vilket sätt gynnar det skattebetalarna att dom ska betala för deras bröllop? Näe, snälla nån vart är Sverige påväg.

 
Trackback