Vardag + hotell & restaurang


Idag har jag varit på praktiken som vanligt. Det var mycket folk, men det gick bra ändå, im a proffesional god damn it! För er som missat det så praktiserar jag på en italiensk restaurang som servitris. När jag kom hem så blev det promenad med Rex sen blev det coca cola och cigg i solen =).  Har tittat på TV ett tag och nu har jag just käkat middag. Resten av kvällen ska jag bara ta det lugnt, chatta på msn, lyssna på musik, läsa bloggar, vara med Rex osv.

Om att praktisera som servitris

Vissa dagar är det riktigt kul att "jobba" som servitris, dom dagar då det verkligen märks att gästerna uppskattar mitt trevliga och artiga bemötande. Jag lägger mycket fokus på att vara så trevlig och artig som möjligt mot gästerna för att deras restaurangvistelse ska vara så behaglig som det bara går, dom betalar ju även för bra service eller hur?  Vissa dagar kan det dock vara mindre kul, dom dagar då det kommer mycket gäster samtidigt och man får alldeles för fullt upp för att alla ska vara nöjda. Dom blir ju aldrig missnöjda över mitt bemötande för jag är alltid trevlig och artig oavsett hur fullt upp jag än har. Det dom däremot kan vara missnöjda över är ju möjligtvis att saker och ting tar längre tid än vad man hade tänkt sig, då beror det inte bara på mig utan det kan också bero på brister i kommunikationen mellan serveringen och köket. En annan grej som inte är en höjdare är när man som servitris verkligen helhjärtat går in i rollen för att ge bra service och ett trevligt och artigt bemötande, så kanske man vissa gånger bara får sura miner och tvära svar tillbaka för mitt goda bemötande. Det märks verkligen att dom typ ser ner på en för att man jobbar som servitris, men seriöst, man kanske inte är värsta läkaren eller advokaten men man har iaf ett jobb/praktik och sitter inte bara hemma på arslet hela dagarna. Det är nästan alltid kostymnissar som jag har fått dåligt bemötande tillbaka av, till dom vill jag bara säga... Skulle du hellre vara arbetslös än att jobba som servitris/servitör?

Nej hörni vet ni vad, jag är faktiskt nöjd med att vara servitris. För jag gör det jävligt bra. Jag har fått mycket beröm från en av mina fd kursledare  som säger att jag är bra på att bemöta gäster och att det märks att jag kan min sak och att jag trivs med vad jag gör. Så alla ni kostymnissar därute som ser ner på oss som jobbar som bland annat servitris, jag törs slå vad om att det är roligare än att sitta med en massa papper och datorer hela dagarna!

 
HR3B 2008.
Ja, naturligtvis gick jag hotell & restaurang programmet på gymnasiet!



Trackback