Unga mammor


Jag tänkte skriva vad jag tycker om unga mammor. Bara för att liksom.


Jag måste inleda med att säga att jag har inget emot unga mammor. Deras unge är ju liksom inte mitt problem eller hur. Många säger att mamma är inte en ålder, nej det är det ju inte. Men det handlar ju fortfarande lite om mognad och det är inte många 15 åringar som lever självständigt och tjänar sina egna pengar, så jag har svårt att se dessa tonåringar som ansvarsfulla, mogna, självständiga individer. Om du inte vet hur det är att ta hand om sig själv och stå på egna ben, tjäna egna pengar, betala räkningar, ta ansvar för sig själv, hur ska du då klara av att ta hand om någon annan och ta ansvar över denne?

Går du fortfarande skola och bor fortfarande hos dina föräldrar har du inte den blekaste om hur det är. Man mognar väldigt mycket när man flyttar hemmifrån, det vet jag för jag talar av egna erfarenheter. Du måste fixa allt själv, det finns ingen som lagar mat åt dig, tvättar dina kläder, städar ditt rum osv. Du måste se till att dina räkningar blir betalda, du måste tänka efter vad du köper för pengarna du har att leva på, du måste tänka på att ha mat hemma du kan inte bränna pengar på bio och shoppa kläder. Jag tycker att innan man ger sig in på att bli förälder så ska man iaf ha gått ut skolan och flyttat hemmifrån och se hur det är att ta ansvar för dig själv och leva självständigt. Tvätta dina egna kläder, laga din egen mat, städa din egen lägenhet, se till att räkningarna blir betalda.

Jag säger inte att bara för att man klarar av det som står ovan så är man redo att bli förälder, men det är en början.





En annan grej du ska tänka på om du blir gravid som 15 åring te.x är att din kropp är inte ens färdigutvecklad för att klämma ut en unge. Bara för att du fått din första mens och har lyckats bli gravid så betyder det inte att din kropp är mogen och redo för att klämma ut en unge.

Mamma är ingen ålder, nej. Det finns dom som blir föräldrar vid 30 och är ändå dåliga föräldrar. Men jag har ändå svårt att se 15 åriga småflickor som mogna och ansvarstagande mammor. Jag tror att om din kropp inte ens är mogen för att klämma ut en unge (vilket din kropp inte är redo och mogen fören kring 20 års åldern som yngst) så är du antagligen inte mogen och ansvarsfull nog i sinnet för att du ska vara en lämplig förälder.

Visst fnns det säkert många som fick sina barn när dom var 15 vars barn fick en superbra uppväxt, jag tycker bara inte att det är värt att chansa om att ungen kanske får en bra uppväxt.

Jag tror att som 15 åring har man svårt att förstå att ett barn är ett livslångt ansvar, även om ditt barn fyller 18 och flyttar hemmifrån så har man ändå en plikt att ställa upp som förälder om det skulle vara något. Ungar är ett stort ansvar, du ska lära dom allt du kan och uppfostra dem väl. Du måste åtminstone kommande 18 åren sätta barnet i första rummet, du kan inte gå och köpa de där snygga jeansen för 900:- hur mycket du än vill ha dem, för du måste sätta barnet i första rummet och se till att den har blöjor och kläder att ha på sig. Börjar ungen skrika mitt i natten så måste du gå och mata, vagga, rapa den hur trött du än är.







Jag tycker bara att det är naivt att tro att man som 15 åring är mogen och ansvarsfull nog att bli mamma.


Kommentarer
Stina

Håller fullständigt med dig!!! Mycket bra inlägg! applåd

2009-08-10 @ 04:13:14
URL: http://stinasamerikabrev.blogspot.com
Amanda

Fyfan va grym header du har!

2009-08-10 @ 04:16:41
Emma

galet sant.

2009-08-10 @ 14:09:24
URL: http://eeemma.blogg.se/
Liz

Håller de på att få tänder och skriker på kvällarna för de vägrar sova måste du ha tålamod något som är svårt för tonåringar iaf var det det för mig och är än också men tar man bara ett djuot andetag så klrar man det mesta

2009-08-10 @ 21:33:58
URL: http://annliz.blogg.se/
Josefin

Håller helt med dej!

2009-08-13 @ 11:17:48
URL: http://msjoan.blogg.se/
Liv

detta är ett väldigt gamalt inlägg jag vet det men tittade på google och detta döl upp och fastnade för din text. Speciellt det där med att kroppen inte är mogen att föda ett barn. nej man är inte utvecklad i kroppen som 15åring.. men det är då kroppen vill ha barn som mest och kroppen är fullt förberedd att föda ett barn. det är lättare ju yngre man är att föda ett barn. kanske inte lättare att ta hand om det ju yngre man är.. jag blev mamma 4dagar innan jag blev 16. min dotter är nu 5månader snart och ett "snällt" barn, jag ytycker det är lätt, inte alls så hemskt som alla vuxna sa att det skulle vara. jag letar lägenhet, alla vill ha mig hemma för att det är lättare för mig, jag har det för lätt, men även om man är 30 så är det jobbigt, man får gå upp på natten och mata m.m .. fast inte jag då :D för hon sover till typ 9-10 på morgonen, men du förstår. :) jag förstår även hur du tänker och en del är inte alls redo för ett barn medans en del sköter det bättre än en vuxen och "mogen" kvinna.

2010-07-31 @ 22:42:12
URL: http://www.elefantrov.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback