En blogghunds liv?


Jag blir så irriterad just nu eftersom flera av de större bloggarna/bloggerskorna har gått ut i sina bloggar och berättat att de ska/funderar på att skaffa hund
. Kissie och Amir ska naturligtvis köpa varsin Chihuahua. Jag hoppas verkligen att de skämtar hela högen och att ingen av dem alls ska köpa någon hund överhuvudtaget. Nu vill inte jag vara fördomsfull men jag tycker tyvärr inte att hundägande klaffar med deras livsstil. Vad ska de göra med hunden när dom drar ut och festar? Vad ska dom göra med hunden när de ska käka på restaurang? Vad ska de göra med hunden när de åker på kryssning? Vad ska de gör med hunden när de ska förlänga naglarna? Vad ska de göra med hunden när de förstorar läpparna? Ja asså jag tror ni fattar min poäng vid det här laget och jag kan göra den listan ännu längre.

Allt man ser i deras kommentars fält är kommentarer i stil med "en sån hund är asdyr", "en hund behöver kärlek också!", "hur ska du orka rasta hunden när du ligger bakis?", "du kommer säkert klä den i massa töntiga kläder, jävla djurplågare!", "en hund behöver rastas flera gånger per dag!", "man ska inte köpa hund för att ha den som en accesoar!" etc etc etc etc etc.

Men jag tror faktiskt att dom själva inser den problematiken. Faktiskt så anser jag att det är dom minsta problemen de hade haft som hundägare. Det jag är rädd för är att dessa hundar inte hade haft någon mening med sina liv. Att storbloggarna tror att de räcker att de älskar sina små lurvbollar och rastar dem varje dag. Men jag tror faktiskt att te.x Kissie eller Amir är kapabla till att älska  en hund om dom hade någon så jag förstår inte hur det ens är en nämnvärd problematik? Det är väl klart som korvspad att dom är kapabla till att ge kärlek till en hund!

Alla raser är framavlade för olika ändamål. Te.x Collies vallar, Stövare jagar, Blodhundar spårar osv, och dessa raser (+ ännu fler raser som är avlade för samma sak) har en given roll. Vallhundarnas mening i livet är att valla, vakthundarna ska vakta, spårhundarna ska spåra etc etc. Men de renodlade sällskapshundarna då? De har liksom ingen annan given roll annat än att de ska vara sin ägares trogne följeslagare i vått och torrt. Jag tvivlar på att storbloggarna eller deras läsare tänker på detta. Vad har Kissie te.x tänkt att hennes lilla Chihuahuas mening med livet ska vara? Sitta i hennes knä och se söt ut? Det räcker inte. Det räcker inte att du älskar din hund och att den får sina dagliga promenader. Alla hundar oavsett ras behöver så mycket mer än så.

En hund behöver en vettig uppfostran, fysisk och psykisk aktivering och en mening med livet förutom kärlek och simpla promenader. Bara för att en Chihuahua te.x inte är framavlad för det så betyder det inte att den inte klarar av att spåra te.x. Alla hundar har en nos och alla hundar har grymt mycket mer utvecklat luktsinne än vad vi människor har. Jag anser att spår/sök är den ultimata aktiveringen för alla raser eftersom lukten är den första sinnet en valp utvecklar.




Jag vill och hoppas att ALLA som funderar på att skaffa hund verkligen tänker igenom det viktigaste av allt, vad har du tänkt ge din hund för mening med sitt liv?



Kommentarer
Piinky - a story about a girl

Bra skrivet du!!



Kram

2010-01-07 @ 01:43:17
URL: http://piinkys.webblogg.se/
Emelie & Becca

trevlig blogg

2010-01-07 @ 02:04:49
URL: http://onlytwogirls.blogg.se/
Frida

Hmm, man kanske int ska hacka på alla storbloggare för att dom vill skaffa hund, tänk dom som har ett heltidsjobb och är borta 8 tim/dag.. Vad får den hunden för liv på dagen?

Många lämnar dem bara i en hundgård.. eller ännu värre (enligt mig) inomhus helt ensamma..

Borde någon människa som inte är arbetslös ha hund?

2010-01-07 @ 16:29:22
URL: http://zycra.blogg.se/
Inget

Men hallå en hund kan vara ensam upp mot 5 timmar, har haft hundar som vart ensam upp mot 8-10 timmar och inga problem...!



Jag har själv hund 2 småhundar. Och ja som är soffliggare och söta....



Vet dom hundar som är hemma mycket ensam, men det ska man då veta att den har mer energi då, men det går ingen nöd på dom iaf om det händer nån gång..



Och mina hundar är då ensam hemma då jag går ut och ät middag på resturang eller går på bio eller nått liknande!



Förstår inte var du vill komma!!

2010-01-08 @ 19:49:14
Foofie

Det finns lag på att hundar inte ska vara ensam längre än 5-6 timmar och den lagen gäller för vuxna hundar. En valp kan man inte lämna ensam överhuvudtaget på flera månader. Det är klart du kan lämna en vuxen hund som är van att vara ensam när du ser bio eller går ut och äter. Men en valp som du bara haft i någon vecka kan du ju inte lämna ensam när du går på bio.



Vad är meningen med dina hundars liv om de är ensamma 8-10 timmar ofta? Har de ingen uppgift? Agility? Spåra? Lydnad? Är dom två st så har dom ju sällskap av varandra när du är borta och då är det ju annorlunda, men dom tycker ju fortfarande att det är tråkigt. Men är dom ensamma så pass mycket så behöver dom verkligen en mening med sina liv annat än din kärlek och promenader. Men nu vet ju inte jag om dom har det eller inte så jag anklagar dig inte eller så, jag bara påpekar det. Jag vet ju inget om dina hundars vardag så.



Alla hundar, oavett om de bara är sällskapshundar behöver en mening med sina liv, en uppgift. Då snackar jag aktivering på högre nivå än bara promenader typ som agility, spår/sök, jakt, vakt, vallning, drag, weightpulling, apport etc etc.



2010-01-08 @ 21:47:45
Foofie

Sen angående första stycket i inlägget så vill jag tillägga att det är valpperioden jag snackar om. Jag undrar vad dom ska göra av sin valp som det bara haft en kort tid när det ska göra alla dessa saker, de kan ju som inte bara lämna en valp ensam. Dom kan ju inte direkt ha med sig en hundvalp när de ska på bio eller restaurang. Jag snackar alltså inte om när deras hund är vuxen, det är inga konstigheter med att en vuxen hund stannar hemma medans man är och ser bio. Men jag antar att dom ska skaffa valpar och inte vuxna hundar och valpar kan man som sagt inte lämna ensamma överhuvudtaget och jag tycker det är olämpligt att man ska lämna sin valp som man nyss skaffat till någon annan.

2010-01-08 @ 21:55:26


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback