Incest

Syskonen hade sex - dömdes på fredagen


De två syskon, 20 och 17 år gamla, som haft samlag med varandra dömdes på fredagen till villkorlig dom och ungdomsvård av Kalmar tingsrätt.

Parets sexuella relation upptäcktes i november förra året av den 20-årige broderns gravida flickvän som anmälde syskonen.Åtalet gällde frivilligt sexuellt umgänge. Inget tvång har förekommit och båda parter anklagades för brott. Förutom de båda syskonen hördes fyra personer som vittnen. Tre ingår i den polispatrull som kallades till platsen.

Kom på sin pojkvän

Syskonen hade fest eftersom broderns flickvän fyllde 22 år. Flickvännen gick ut i lägenhetens kök och kom där på sin sambo när han hade sex med sin 17-åriga lillasyster.
Barnet som den 22-åriga kvinnan skulle föda endera dagen vill hon nu ha ensam vårdnad om och hon har lämnat pojkvännen.

Är förbjudet

Brottsrubriceringen sexuellt umgänge mellan syskon förekommer mycket sällan. Brottet är så ovanligt att det inte ingår i den officiella statistiken hos Brottsförebyggande rådet (Brå).Enligt Lars Petersson vid Brå förekom brottet i svenska tingsrätter enbart två gånger 2008 och sex gånger 2007.Incest har varit förbjudet i Sverige sedan århundraden. I modern tid finns genetiska och etiska motiv för ett förbud. Om nära släktingar får barn med varandra ökar risken att barnet blir missbildat. Det anses också stötande i den allmänna rättsuppfattningen om sexuella relationer mellan syskon eller mellan föräldrar och barn skulle tillåtas.

 

Artikeln

 

 


 

 

Asså helt ärligt, detta kan låta omoraliskt men jag tycker inte att något brott har begåtts, jag tycker inte att dom borde ha blivit dömda för detta. JA, det var svinigt gjort av killen att vara otrogen mot sin gravida flickvän med sin egen syster MEN är otrohet enligt svensk lag ett brott? NEJ, tyvärr inte. Incest är i Sverige olagligt JA och det är förjävligt att sånt händer när offret inte vill - men nu var ju båda med på det hela, finns det verkligen något offer eller förgripare då? Nej det tycker jag inte. Jag kan inte tycka att någon av syskonen har gjort något fel när båda två ville det, men samtidigt vill jag påpeka att jag tycker att dom inte gjorde rätt heller. Incest, innebär inte det att en familjemedlem förgriper sig på en annan familje medlem mot dess vilja? Men om båda är med på det, om båda vill? Jag tycker att sålänge båda vill samma sak så har inget fel eller brott begåtts. Kalla det fortfarande incest om man vill, men då kanske man borde peta in att det också var en frivillig incest, det är stor skillnad tycker jag. JA, otrohet är förjävligt men tyvärr inte olagligt. Incest är också fruktansvärt och dessutom olagligt, men snälla visst är det väl ändå skillnad på att bli tvingad till något och att vilja samma sak själv? Må så fortfarande vara incest om än den är frivillig, men då tycker jag inte att någon ska kunna dömmas för att ha begått ett brott för det heller.

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback