Asså det här med körkortet...

Läste bloggkommentatorernas inlägg om körkort och tänkte delge er om mina åsikter kring det!

Jag vill inte ha körkort och kommer nog aldrig skaffa det heller. Dyrt att ta körkort, dyrt att äga och köra bil. Bensinpriserna höjs hela tiden. Mammas argument för att jag ska ha körkort och bil är att "då kan du ju fara på solbacken och handla" (på solbacken finns Willys, Ö&B etc) Men asså ska jag ta körkortet och ha bil enkomt för att jag ska köra till solbacken och handla typ 2-3 gånger i månaden?? Ett annat argument folk gärna använder är att "men det blir ju så mycket lättare att få jobb om man har körkort". Jag vetefan om det asså, eftersom att enligt Reinfeldt så ska ungdomar vara lata och oföretagsamma så kommer det nog vara svårt att få en ordentlig anställning förens man är kring 30 och då hjälper det nog inte så mycket att man har körkort misstänker jag. Visst finns det ju dom arbetsgivare som kräver att man ska ha B-körkort, och då är det ju en annan femma, såvida det kommer ingå i arbetsuppgifterna att man ska köra runt. Men sen finns det många arbetsgivare som kräver att man ska ha B-körkort bara för sakens skull utan att det ens ingår i arbetsuppgifterna att man ska köra runt, och det är verkligen det fånigaste som finns. Jag förstår inte hur det kan vara relevant att man ska ha körkort när det inte ens ingår i arbetsuppgifterna att man ska köra bil.

Mina argument för att inte skaffa körkort:
* Det är sablans dyrt.
* Bensinpriserna går upp hela tiden.
* Det är dyrt att ha bil.
* Man kan i dom flesta fallen, gå cykla eller åka kollektivt istället.
* Man sparar på naturen.
* Mindre trängsel i trafiken.

Jag tycker att så länge man inte finner det absolut nödvändigt eller om det ingår i ens yrke att man ska köra så kan man lika gärna låta bli liksom. Jag känner många människor i olika åldrar som klarar sig finfint utan körkort och bil. Sen fattar jag inte det här allmänna intrycket av att alla borde ha bil, va fan det för? Man kan samåka för att åka och handla liksom, jag har vänner som själva erbjuder sig att man får åka med och handla när dom ändå är i farten, så det är inte alla som snyltar skjuts heller. Om jag ber någon om skjuts i övriga fall så brukar jag faktiskt ge en slant för bensinen. Men nog om det nu, ni förstår min poäng!



Kommentarer
Jens

En stor anledning till varför arbetsgivare ser det som ett plus att man har körkort är om dom ringer och behöver en att komma in direkt så går det snabbare att ta sig dit med bil

2012-04-29 @ 11:22:08
Anonym

Hej! jag har dagens blogg på min blogg och undrar om du vill vara med. Jag har runt 600 unika besökare om dagen och det kan bli en regäll puff på din blogg att få del utav mina bloggare. Här är länken till inlägget men kom ihåg, läs inlägget innan du kommentera! puss :)



http://yoyossecret.blogg.se/2012/april/vill-du-bli-veckans-blogg-1.html#comment

2012-04-30 @ 16:42:26
marielle

visst det är dyrt, det är den enda nackdelen med att ta körkort. men det är en frihet som inte kan jämföras med någon annan att ha körkort. man behöver inte ha egen bil, man kan låna. åka på roadtrips med vänner och så räknas det som merit i nästan alla jobb som man söker.

2012-05-09 @ 16:59:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback