Jag blir så förbannad!


Ja... Jag blir så jävla förbannad när det snackas om "kamphundar". Jag blir så jävla förbannad när folk kallar min Rex för "kamphund". Rex är 50% Boxer och 50% Staffordshire Bullterrier, båda föräldrarna mysiga familjerhundar med fina stamtavlor. Rex har aldrig någonsin visat tecken på aggressivitet, allt handlar om lek och skoj för honom. Men jag blir så jävla förbannad när folk säger att han är en "kamphund" för det är han inte! Definiera begreppet  "kamphund"? Är det en ras? Är det vissa hundraser som hör till kategorin "kamphundar"? Är det en hund som tränats av ägaren att vara aggressiv? Är det en hund som helt plötsligt får en knäpp och biter av halva ansiktet på en unge?

För mig betyder "kamphund" en hund som har en maktgalen ansvarslös ägare som antagligen misshandlar sin hund och som tränar den för att vara aggressiv... En hund som får kämpa för att stå ut med sådan grym behandlig och fostran.

Jag blir så jävla förbannad när det alltid är just Pittbuls, Rottweilers, Amstaffar etc etc som det blir illa skrivet om. Men när en golden bitit en unge, hur ofta hamnar det ute på löpsedlarna? Typ aldrig, men saken är den att det är lika många sk "familjehundar" som attackerar som sk "kamphundar". Och varför skylls det alltid på hunden? Tänk efter för helvete! Vem är det som uppfostrar hunden? Vem är det som uppmuntrar aggressivt beteende? Vem är det som avlat hundarna? Just det, människan! Det är fan aldrig hundens fel, det är ägaren som gör hunden! En Pitbull kan vara lika pålitlig och barnkär som en Golden! Allt hänger på uppfostran och vilka beteenden man uppmuntrar. Det roliga är ju att enligt undersökning så är Taxen den ras som biter flest människor i Sverige! Och hur ofta har man läst om ett fall där en Tax bitit en människa? Jag har då aldrig läst någon sådan artikel. Tänk efter människor, Pittbulls, Rottweilers, Amstaffar, Bullterriers, Dobermans you name it alla dom är hur fina raser som helst och lika fina familjehundar som en Golden, Labbe, Tax, eller Pudel!



Jävligt bra artikel, läs!



Ett klipp om Pittbulls.

The Great American Pit Bull Terrier



Kommentarer
Brutala Blogggen

min mammis hund var agressiv och bet några i mig familj ordentligt. den hade nåt fel på hjärnan. men han såg ut som världens snällaste brunbjörn,, liten pälsboll, hur söt som helst. han kanske hade fått vara med i tidningen om han var en pitbull

2009-04-27 @ 10:45:05
URL: http://brutalabloggen.blogg.se/
Stina

En kamphund är vad man gör hunden till. Jävla synd att staffar, amstaffar, boxrar, pitbulls osv ska framstå som farliga. Tycker nån borde gå ut med statisitken som visar hur många som blivit bitna av "vanliga" hundar. Topp 3 var goldens, schäfrar och labbar som bitit folk, såna där fina familjehundar som "ALDRIG" gör nån illa..

2009-04-28 @ 23:08:14
URL: http://yrrol.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback