Foofie tycker till om den skeva bilden av satanism


Jag är så jävla less på att folk frågar om man är satanist bara för att de sett en bild på en där man bär nithalsband eller om någon ser en på stan i svarta kläder. "Men satanister brukar ju se ut så?" snälla nån, vet ni ens vad satanism är för något? Ditt val av klädstil har inget med satanism att göra, satanism är inte ett utseende! Det är förbannat jävla stor skillnad på att vara satanist och djävulsdyrkare dessutom! Jag är så less på folk med förutfattade meningar om att man är satanist, är ni okunniga inom ämnet så har ni inget att uttala er om, läs på om ämnet innan ni uttalar er!



En av de bilder som gjort att folk trott att jag var satanist



Läs vidare eller fortsätt leva i okunnskap om vad satanism verkligen innebär, och fortsätt göra bort er genom korkade uttalanden och tro att satanister tror på satan och offrar lam och dricker blod från spädbarn. Ni är helt fel ute!




Om satanism på Wikipedia:


"Sedan 1960-talet har en modern form av satanism uppstått där utövarna kallar sig satanister och förespråkar en utpräglad form av individualism där den egna personen är i fokus. I motsats till traditionell religion underkastar sig en satanist enligt denna fåra inte någon högre metafysisk makt, vilket medför att man också har en moral som inte grundar sig i religiösa auktoriteter och närmast kan beskrivas som etisk egoism. Denna form av satanism omnämns inte sällan som LaVey-satanism eller LaVeyism efter grundaren av denna satanism, Anton Szandor LaVey.

Många har diskuterat huruvida LaVeys satanism ens är att betrakta som en satanism, även om gängse uppfattning är att den är det. Anton LaVey uttryckte i Den satanistiska bibeln De Nio Sataniska Yttrandena, Jordens Elva Lagar och andra paragrafliknande uttalanden som oftast (felaktigt) associeras med satanism."

Om etisk egoism på Wikipedia:

"Etisk egoism är tanken att man ska göra det som är i ens egenintresse. Det som är i ens egenintresse kan lika gärna vara skadligt för andra, nyttigt för andra eller neutralt för andra. Etisk egoism ska inte förväxlas med rationell egoism, som hävdar att det är förnuftigt att handla i sitt egenintresse, men inte att det är ett etiskt imperativt. Etisk egoism kräver inte att individer struntar i andras välbefinnande, inte heller kräver det att individen avstår från att ta andras välbefinnande i åtanke. Det tillåter möjligheten för bådadera så länge det som väljs är effektivt i att tillfredsställa egenintresset. För vissa, är detta den filosofiska grunden för deras ställningstagande för nyliberalism som innebär att individer inte med våld eller tvång får förhindra andra friheten att handla.

Etisk egoism är i kontrast med den etiska doktrinen altruism som innebär att individer är skyldiga att hjälpa eller tjäna andra. En filosofi som hävdar att man bör vara ärlig, rättvis, välvillig med mera, för att dessa dygder tjänar ens egenintressa är egoistisk; en som hävdar att man bör praktisera dessa dygder av andra skäl än ens egenintresse är inte egoistisk. Många anser att denna syn är osannolik vid första anblicken, att de som på allvar hävdar den vanligtvis gör det på bekostnad av att omdefiniera "egenintresse" till att innefatta andras intressen. Eller, kan kritiker hävda, att skada eller förslava andra är vad som är i ens egenintresse. En etisk egoist kan svara med att det ofta är främjandet av andras mål som bäst främjar ens egna intressen, eller att genom att helt enkelt tillåta frihet åt andra så är ens eget egenintresse till följd gynnat."


Jordens 11 Sataniska Lagar


1. Ge inga åsikter eller råd utan att vara tillfrågad.

2. Prata inte om dina bekymmer inför andra om du inte är säker på att de vill höra dem.

3. När du är i annans tillhåll, visa honom respekt annars; gå inte dit.

4. Om en gäst i ditt tillhåll irriterar dig, visa honom ingen barmhärtighet eller nåd.

5. Gör inga sexuella närmanden om du inte har fått någon parningssignal.

6. Ta inte det som inte tillhör dig såvida det inte är en börda för den andre personen och han ber att få bli lättad från den.

7. Erkänn magins makt om du använt den framgångsrikt för att uppnå dina önskningar. Om du förnekar magins makt efter att ha använt den med framgång, förlorar du allt du uppnått.

8. Klaga inte på någonting vilket du själv inte behöver underkasta dig.

9. Skada inte små barn.

10. Döda inte icke-mänskliga djur om inte attackerad eller för föda.

11. När du befinner dig på öppet territorium, stör ingen. Om någon stör dig, be honom sluta. Slutar han inte, gör slut på honom.



Om ni kommit såhär långt så har ni förhoppningsvis insett vid det här laget att satanism sedan 1960-talet inte haft ett skit med satan att göra! Dom flesta verkar blanda ihop satanism med djävulsdyrkan vilket är felaktigt.


Så snälla nån, kom nu inte i framtiden och döm ut mig för att vara satanist (vilket de flesta felaktigt tror är = djävulsdyrkan) pga hur jag ser ut, sminkar mig eller klär mig. Jag är inte sådär megabeläst inom ämnet men ett litet tips till alla: man kan lära sig rätt mycket på wikipedia! Jag anser inte mig själv som satanist, men eftersom jag vet ungefär vad det innebär så hade jag likväl kunnat vara det egentligen. Men jag väljer att inte räkna mig själv som satanist eftersom jag inte aktivt lever efter dessa riktlinjer som en satanist ska.


Men som sagt, läs på innan ni uttalar er!





Kommentarer
Leia

Så rätt. De flesta förväxlar tyvärr satanist med djävulsdyrkare och det är ju inte direkt samma grej. Hehe.

2009-08-18 @ 17:02:13
URL: http://leiabloggar.blogg.se/
maddiiiish

ah, men det där var lite för mycket..

2009-08-19 @ 20:17:09
URL: http://maddiish.blogg.se/
Charlotte

sv; Ja det har du rätt i =) Grymt snyggt !

2009-08-19 @ 20:28:45
URL: http://beatingheart.blogg.se/
Miiqa - jag överlevde min barndom

Väldigt intressant inlägg! Jag har inte haft någon aning om vad satanister är. Det är väl namnet som gör att folk kopplar ihop det med satan och djävulsdyrkare..



sv: Tack för dina kommentarer inne hos Egoinas mamma! Jag håller med dig helt och fullt, det blir ju inte bättre av att vi försöker tiga ihjäl problemet. Det finns säkert människor som inte vill erkänna att världen inte är perfekt, de vill att den ska vara en idyll, men det gör ju bara att det blir värre. Om vi öppnar ögonen och ser problemen, så har vi ju mycket större chans att kunna göra något åt dem.



När jag började läsa socionomutbildningen så var det många som rådde mig att hoppa av, för att det var ett sånt hemskt jobbigt och krävande arbete. Att man skulle få se mycket skit och hemska saker. Mitt svar på det har alltid vart att skiten och de hemska sakerna finns där oavsett om jag jobbar som socionom eller inte, men väljer jag att jobba med det så har jag en chans att göra en insats, att förändra något. Det blir inte bättre för att man blundar!

2009-08-20 @ 10:29:29
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Faile

Usch jag hatar också såna kommentarer.

Svart hår förknippas genast med satanism av någon anledning. Och en annan sak jag stör mig på är människor som köper ett uppochnervänt kors och promenerar omkring och TROR och är stolta över att de är satanister. O.o -suck-

2009-08-20 @ 23:28:17
URL: http://faile.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback