Svartsjuka och avundsjuka


Nu hade jag tänkt förklara en grej som väldigt många verkar ha fått helt om bakfoten, (eller framfoten...? Hursomhelst!) det är skillnad på svartsjuka och avundsjuka! Jag vet inte om folk tror att båda är samma sak eller om de helt enkelt blandar ihop det? I alla fall....


Svartsjuka

Exempel: Du och din pojkvän har varit tillsammans i ett år, ni är på en fest. Mitt i alltihopa ser du din pojkvän krama om en, för dig, helt främmande tjej. Du blir först rosenrasande, sen sur och undrar WTF is going on?! Vem är hon? Vem tror hon att hon är?! DET kallas svartsjuka! (Förhoppningsvis lugnar din pojkvän ner dig sedan genom att förklara att denna tjejen är en gammal klasskamrat som han inte träffat på flera år)

Avundsjuka


Exempel: Du och din vännina har hållt ihop sen dagis. Det går bra för henne med studierna, hennes hår är perfekt, hon har en übersnygg pojkvän som bjudit henne på en resa till kreta under jullovet, hennes pappa är rik så han köpte en sprillans ny Subaru åt henne. Du är skoltrött, ditt hår är risigt, du har ingen pojkvän och du ska åka till din mormor och resten av släkten på jullovet, och du fick en stickad tröja i julklapp... Aj aj, ja jag kan förstå att du är lite... ja just det avundsjuk!





Förstår ni inte mina förklaringar ja då vet jag inte vad ni ska göra av er själva! Då får ni väl slå upp det i en ordbok eller något. Nu har jag gjort mitt! Lateeer







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback