Män som näthatar kvinnor

Först och främst tycker jag att man ska ta en titt på Uppdrag gransknings reportage om detta.

Sen tycker jag att vi ska sluta förminska det här problemet. "Det är inte bara kvinnor som blir utsatta för näthat"
Det är klart att även män som har åsikter attackeras på nätet men det handlar nästan aldrig om deras könstillhörighet eller om att dom fått för lite eller om att dom är en hora/slyna/slampa och det sägs inget om att dom ska våldtas eller förnedras sexuellt.

Bland annat Blondinbella fick hotelser om att en man skulle steka hennes bröst i smör och äta upp dem. Jag har aldrig någonsin hört talats om en man som fått hotelser om att en kvinna tänkt steka hans kuk i smör och äta upp den. X antal kvinnor i dagens samhälle får hotelser om att dom ska bli våldtagna eller att någon hoppas att de ska bli våldtagna. Jag har aldrig någonsin hört talats om män som får hotelser om att de ska bli våldtagna.
 
Den som känner till att något sånt har förekommit får ju gärna hänvisa var man kan läsa om detta.

Det jag vill påvisa är att det är skillnad på allmänt näthat och näthat mot kvinnor. Näthat mot kvinnor går ofta ut på att vi hotas med våldtäkt eller att vi ska rent allmänt bli sexuellt förnedrade eller ofredade. Att över nätet bli dödshotad förekommer oavsett kön, men som sagt så är det sällan tal om att männen ska bli våldtagna eller sexuellt förnedrade eller kukar som ska stekas i smör etc.

Naturligtvis är det så att näthat som näthat, spelar ingen roll det är inte okey. Men bara för att man tar upp en debatt om näthatet mot just kvinnor så betyder inte det att man förnekar att det inte bara är kvinnor som är utsatta. Man kan dock inte undkomma att det generellt är mest kvinnor som blir utsatta, särskilt när det kommer till våldtäktshotelser etc

Man har även märkt vilken ställning polisen tar till allt detta. Polisen som är dom som man borde kunna känna en viss trygghet att dom finns. Jag känner mig numera mer mörkrädd än vanligt. Det känns som att det vore allra bäst att aldrig mer gå utanför dörren, stänga av datorn och gömma sig under täcket. Någon galen jävel kan börja hota mig via internet och även om jag anmäler detta så finns det en hög sannolikhet att det inte ens inleds någon för undersökning, att fallet läggs ner dagen efter. Tänk om denna galna jävel menar allvar, det är inte bara tomma hot, tänk om denna människa faktiskt skulle våldta mig, mörda mig, och steka mina bröst i smör? Och polisen bara "hoppsan".

Man vet att det vore olaga hot, men samtidigt vet man att polisen inte gör så mycket åt det, just för att det är skrivet via internet. Det har väl även hänt att folk fått hem rent fysiska brev med mordhot då polisen inte heller har gjort särskilt mycket åt det. Det verkar som att "det är bara på riktigt" om någon står öga mot öga och mordhotar en.

I övrigt känner jag bara rent allmänt ett behov av att varna just nu. Ni som läser detta: galningarna är lösa! Och dom kan skriva vilka tokigheter, kränkningar och hotelser som helst och man vet aldrig säkert om det bara är tomma hot eller om dom menar allvar. Blir ni hotade så tänk på att det finns en stor risk att polisen inte gör mycket åt detta så var rädda om er!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback